کد مطلب:193189 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:92

بهترین عمل بعد از شناخت ائمه کدام است؟
ابوكهمس گوید: به امام صادق - علیه السلام - عرض كردم: كدام عمل بعد از معرفت و شناخت ائمه - علیهم السلام - بهتر است؟

حضرت صادق - علیه السلام - فرمود: هیچ چیز بعد از معرفت و شناخت مساوی - در ثواب و اهمیت - با نماز نیست، و هیچ چیز بعد از معرفت و نماز هم پایه ی زكات نیست، و هیچ چیز بعد از آن هم پایه ی روزه نیست، و هیچ چیز بعد از آن هم پایه ی حج خانه خدا نیست.

و آغاز همه آنها معرفت و شناخت ما است، و فرجام و پایان تمامی آنها معرفت و شناخت ما است.

و هیچ چیز بعد از آن مانند نیكی به برادران (دینی) و مواسات با بذل دینار و



[ صفحه 242]



درهم به آنها نیست، همانا این دو (درهم و دینار) دو سنگ مسخ شده هستند كه خداوند بندگان خود را به وسیله ی آن - پس آنچه كه برایت شمردم - آزمایش نموده است.

و چیزی را كه به سرعت موجب ثروتمند شدن، و زوال فقر شود، مانند مدام بجا آوردن حج خانه ی خدا ندیدم.

و یك نماز فریضه (و واجب) نزد خدا معادل هزار حج و هزار عمره مستحب و قبول شده است.

و یك حج خانه ی خدا بهتر است از یك خانه پر از طلا، نه بلكه بهتر است از یك دنیا پر از طلا و نقره كه انسان آن را در راه خدای عزوجل انفاق كند.

قسم به آنكه محمد - صلی الله علیه و آله و سلم - را با حق فرستاد، و او را بشارت دهنده، و بیم دهنده قرار داد انجام یك حاجت مسلمان، و زدودن غم از قلب او بهتر است از حج و طواف، و حج و طواف، و حج و طواف، همین طور (با انگشتان دست مباركش) شمرد تا ده، سپس دست خود را رها كرد.

سپس فرمود: از خدا بپرهیزید، و از كار خیر خسته و ملول نشوید، و كسالت را به خود راه ندهید، زیرا خداوند عزوجل و پیامبرش - صلی الله علیه و آله و سلم - از شما و اعمال شما بی نیازند و شما هستید كه به خدای عزوجل نیاز دارید، و خداوند عزوجل فقط خواست كه به لطفش سببی را پیش پای شما بگذارد كه شما را به وسیله ی آن به بهشت وارد كند. [1] .


[1] امالي الطوسي: ج 2 ص 305، بحارالأنوار: ج 71 ص 318 ح 79.